Ei kuluttajaa saa huijata - ei perättömillä terveysväitteillä eikä mielikuvilla

Oletko huomannut mainoksia, joissa kierrellään ja kaarrellaan? Kierretään kuin kissa kuumaa puuroa, mutta ei sanota sitä suoraan. Kuvaillaan asiaa värikkäästi. Piirretään lukijan eteen kauniita kuvia ja sopivalla äänimaailmalla ankkuroidaan tilanne.

Olet varmasti, eikä piilotettu viestikään jäänyt epäselväksi. Kaiken tarkoituksena on luoda kuluttajalle mielikuva upeasta ja erinomaisesta tuotteesta.

Me ihmiset olemme taitavia yhdistelemään asioita ja ratkomaan pikkupulmia. Suorastaan innostumme, kun saamme käyttää älynystyröitämme piilotettujen viestien ratkaisemiseen.

Karpalo kapselin mainostekti: Kirveleekö?

Kuluttajaa ei saa huijata väärillä mielikuvilla

Elintarvikkeiden markkinoinnissa on selvät säännöt. Kaiken kattavana periaatteena on, ettei kuluttajaa saa johtaa harhaan. Tämä koskee kaikkea elintarvikkeiden markkinointia ja elintarvikkeista annettuja tietoja.

Elintarvikkeiden markkinointia ohjaavat säännöt koskevat varsinaisten markkinointitekstien lisäksi myös elintarvikkeesta luotua mielikuvaa. Myöskään elintarvikkeesta luotu mielikuva ei saa olla pikkasen laiton.

Vielä tarkemmin on säädetty ravitsemus- ja terveysväitteistä. Kuluttajan huijaaminen ruoan sisältämien ravintoaineiden määrillä tai terveysvaikutuksilla voisi olla suorastaan vaarallista.

Kuluttajien suojelemiseksi EU on päättänyt ennalta arvioida kaikki ravitsemus- ja terveysväitteet. EU hyväksyy käyttöön vain sellaiset väitteet, joiden paikkansa pitävyys on todistettu tieteellisillä tutkimuksilla.

Markkinointiviestin piilottaminen ei auta

Olen niin monta kertaa kuullut markkinoinnista vastaavien henkilöiden selittävän, että eihän heidän mainoksessa väitetä tuotteella olevan terveysvaikutuksia. Mainoksessa puhutaan vain yleisellä tasolla asiasta.

Ei se auta! Elintarvikkeiden markkinointia säätelevä lainsäädäntö koskee sekä elintarvikkeesta annettuja tietoja että elintarvikkeesta luotua mielikuvaa.

Lainsäädäntöä on siis aivan turha yrittää kiertää kikkailemalla sanoilla tai piilottamalla markkinointiviesti kuviin, videoihin tai vaikka mainoksen äänimaailmaan.

Ja voin kertoa, että myös viranomaiset ovat ihmisiä, joilla voi hyvänä päivänä leikata aivan yhtä hyvin kuin muillakin kuluttajilla.

Eli aivan turha väittää, ettei mainoksen kuvamateriaalilla ollut mitään sen kummallisempaa tarkoitusta. Jopa viranomainen voi ymmärtää mainoksen tarkoituksen.

Ei kommentteja