Verkostomarkkinoija, bloggari, somevaikuttaja, instatähti,
suosittelija, uutuustuotteiden testaaja.
Oliko
markkinointi #pikkasenlaiton?
Saatko arvioistasi tuotelahjoja, lahjakortteja, alennuksia tai jopa puhdasta rahaa? Teetkö kaupallista yhteistyötä elintarvikealan yrityksen kanssa?
Elintarvikelainsäädännön vaatimukset koskevat myös sinua. Jos levittämäsi tieto on #pikkasenlaiton, rikot itsekin lakia. Silloin pulassa olet suoraan sinä itse tai kanssasi yhteistyötä tekevä yritys.
Muista ainakin nämä:
- Elintarvikkeiden lääkkeellinen markkinointi on ehdottoman kiellettyä!
- Elintarvikkeen sisältämistä ravintoaineista tai terveysvaikutuksista, voit kertoa vain EU-lainsäädännön sallimia asioita. Sinun on selvitettävä mitä ravitsemus- ja terveysväitteitä tuotteesta saa esittää.
- Kaiken markkinoinnin ja elintarvikkeista levitettävän tiedon tulee olla totta eikä kuluttajaa saa johtaa harhaan.
- Säännöt koskevat kaikkea kaupallista viestintää: pakkausmerkinnät, mainokset, nettisivut, some, suulliset esittelyt, videot, kuvat, mielikuvat, kuluttajakokemukset, jopa kaikenlainen vihjailu, jne.
En minä mitään terveysväitteitä esitä. Kerron vain omista kokemuksistani.
Jos sinulla ei ole mitään kaupallista kytköstä tuotteisiin
tai niiden takana olevaan yritykseen, olet turvassa. Elintarvikelainsäädännön
vaatimukset eivät silloin koske sinua.
Jos kuitenkin teet kaupallista yhteistyötä tai saat
jonkinlaista korvausta omien kokemustesi jakamisesta, sinun velvollisuutesi on
noudattaa lainsäädäntöä. Omien kokemustesikin kautta voit tuoda esiin vain
niitä terveysvaikutuksia, joita ko. tuotteesta on laillista esittää.
Etkö tiedä mitä ne ovat? Ole heti yhteydessä yhteistyökumppaniisi.
Vaadi heiltä lista markkinointiväittämistä, joita voit käyttää.
Pitäydy sinulle annetussa listauksessa. Älä keksi omiasi. Vaikka
olisi kuinka houkuttelevaa lisätä tuotteen myyntiä raflaavilla mainoslauseilla
tai omakohtaisilla kokemuksillasi, malta mielesi. Ylilyöntisi voi aiheuttaa
ongelmia yhteistyökumppanillesi.
Älä suurentele tai liioittele tuotteen terveysvaikutuksia
Yksi hyväksytty terveysväite on ”C-vitamiini edistää
immuunijärjestelmän normaalia toimintaa”. Sen voi esittää niistä elintarvikkeista,
joissa on riittävästi C-vitamiinia.
Jos haluat muotoilla terveysväitteet vähän myyvämpään
muotoon, voisit kertoa, että ”tuotteen XX sisältämä C-vitamiini vahvistaa
vastustuskykyä”.
Et voi kuitenkaan väittää, että ”C-vitamiini suojaa
flunssalta”. Se lupaa voimakkaampaa terveysvaikutusta kuin hyväksytty
terveysväite. Ja sitä paitsi se on lääkkeellinen väite. Elintarvikkeiden
lääkkeellinen markkinointi on ehdottoman kiellettyä!
Oliko levittämäsi tieto #pikkasenlaiton?
Missä kaikkialla olet jakanut tekstejä, kuvia, videoita tai
käynyt keskustelua suosittelemistasi tai arvioimistasi elintarvikkeista? Onko
materiaaliin eksynyt lääkkeellisiä väitteitä? Onko elintarvikkeesta voinut
muuten syntyä vaikutelma lääkkeellisesti vaikuttavasta tuotteesta? Poista
tällainen materiaali heti käytöstä.
Jos olet esittänyt elintarvikkeesta luvattomia ravitsemus-
tai terveysväitteitä, poista tai korjaa ne. Jos olet epävarma sanamuodoista,
kysy apua yhteistyökumppaniltasi. Heidän tulee tietää oman tuotteensa markkinoinnissa
sallitut väitteet.
Jos sinä kaupallisen yhteistyön merkeissä levität
harhaanjohtavaa tai muuten lainsäädännön vastaista tietoa, aiheutat
yhteistyökumppanillesi ongelmia. Elintarvikevalvonnassa yrityksen
todennäköisesti katsotaan olevan vastuussa laittomista toimistasi ja se voi
laskea yrityksen Oiva-arvosanaa. Yritys tuskin on kovin mielissään tilanteesta
ja yhteistyöstänne.
Verkostomarkkinoija - #pikkasenlaiton markkinointi aiheuttaa ongelmia myös sinulle itsellesi
Oletko verkostomarkkinoija, joka esittelee ja myy
elintarvikkeita? Tiesitkö, että sinun katsotaan olevan elintarvikealan toimija?
Vastuusi on siis suurempi kuin pelkän kaupallisen yhteistyön tekijällä.
Elintarvikkeiden lainsäädännön vastainen markkinointi
aiheuttaa ongelmia edustamallesi yritykselle, mutta myös sinulle itsellesi.
Koska sinun katsotaan olevan elintarvikealan toimija, valvontatoimet voivat
ulottua myös sinuun.
Jos jäät kiinni harhaanjohtavasta markkinoinnista,
kotikuntasi elintarvikevalvontaviranomainen (yleisimmin terveystarkastaja) voi
olla sinuun yhteydessä ja kehottaa sinua korjaamaan markkinoinnin. Jos toimit
hyvässä yhteistyössä ja poistat lainsäädännön vastaisuudet, yleensä asia jää
tähän.
Jos et kuitenkaan suostu korjaamaan toimintaasi,
valvontaviranomaiset voivat ottaa käyttöön hallinnolliset pakkokeinot.
Pahimmassa tapauksessa sinulle voidaan asettaa markkinointikielto ja sen
tehosteeksi huomattavan suuri uhkasakko.
Tarkasta tilanne nopeasti, jos vähääkään epäilet, että
jakamaasi materiaaliin, somepostaukseen, kuvaan, videoon tai keskusteluun on
saattanut lipsahtaa lainsäädännön vastaisuuksia. Poista heti kaikki viittaukset
tai epäsuorat vihjeukset elintarvikkeen lääkkeellisistä ominaisuuksista.
Ole sen jälkeen yhteydessä edustamaasi yritykseen. Vaadi
heiltä lista ravitsemus- ja terveysväitteistä sekä muista
markkinointiväitteistä, joita tuotteesta on laillista esittää. Korjaa jo
jakamasi aineisto, somepostaukset, kuvat, videot keskustelut, jne. vastaamaan
näitä laillisia väitteitä.
Pidä jatkossakin huolta, ettet myynnin edistämiseksi käytä
laittomia keinoja.
Elintarvikeyritys – Teettekö kaupallista yhteistyötä tai myydäänkö tuotteitanne verkostomarkkinoinnissa?
Vaikka olisittekin osittain ulkoistaneet myynnin ja
markkinoinnin, se ei vähennä yrityksenne vastuuta. Elintarviketiedoista
vastuulliseksi toimijaksi katsotaan se yritys, jonka nimellä tuotteet ovat
markkinoilla. Jos kaupallisen yhteistyön kumppaninne tai verkostomarkkinoijat
käyttävät lainsäädännön vastaisia markkinointikeinoja, yrityksenne voidaan
katsoa laiminlyöneen oman vastuunsa.
Teidän kannattaa tehdä selkeä listaus ravitsemus- ja
terveysväitteistä sekä muista markkinointiväittämistä, joita tuotteistanne voi
esittää. Kertokaa kumppaneillenne, että muita terveysvaikutuksia tuotteisiin ei
saa liittää. Ei edes omakohtaisten kokemusten tai asiakaskokemusten muodossa.
Jos yhteistyökumppaninne eivät suostu noudattamaan
antamianne ohjeita, kannattaako yhteistyötä edes jatkaa? Tottelemattomat
kumppanit likaavat yrityksenne maineen ja romahduttavat Oiva-arvosanat.
Pahimmassa tapauksessa he aiheuttavat yrityksellenne
elintarvikevalvontaviranomaisten kehotuksia, määräyksiä, kieltoja tai jopa huomattavan
suuren uhkasakon sisältävän markkinointikiellon.
Ei kommentteja