Oliko elintarvikkeen verkostomarkkinointi tai kaupallinen yhteistyö #pikkasenlaiton? Kenellä on vastuu?


Verkostomarkkinoija, bloggari, somevaikuttaja, instatähti, suosittelija, uutuustuotteiden testaaja. 
Oliko markkinointi #pikkasenlaiton?

Saatko arvioistasi tuotelahjoja, lahjakortteja, alennuksia tai jopa puhdasta rahaa? Teetkö kaupallista yhteistyötä elintarvikealan yrityksen kanssa?

Elintarvikelainsäädännön vaatimukset koskevat myös sinua. Jos levittämäsi tieto on #pikkasenlaiton, rikot itsekin lakia. Silloin pulassa olet suoraan sinä itse tai kanssasi yhteistyötä tekevä yritys.


Verkostomarkkinointi, kaupallinen yhteistyö. Kenen vastuulla on markkinointi?



Muista ainakin nämä:
  1. Elintarvikkeiden lääkkeellinen markkinointi on ehdottoman kiellettyä!
  2. Elintarvikkeen sisältämistä ravintoaineista tai terveysvaikutuksista, voit kertoa vain EU-lainsäädännön sallimia asioita. Sinun on selvitettävä mitä ravitsemus- ja terveysväitteitä tuotteesta saa esittää.
  3. Kaiken markkinoinnin ja elintarvikkeista levitettävän tiedon tulee olla totta eikä kuluttajaa saa johtaa harhaan.
  4. Säännöt koskevat kaikkea kaupallista viestintää: pakkausmerkinnät, mainokset, nettisivut, some, suulliset esittelyt, videot, kuvat, mielikuvat, kuluttajakokemukset, jopa kaikenlainen vihjailu, jne.


En minä mitään terveysväitteitä esitä. Kerron vain omista kokemuksistani.

Jos sinulla ei ole mitään kaupallista kytköstä tuotteisiin tai niiden takana olevaan yritykseen, olet turvassa. Elintarvikelainsäädännön vaatimukset eivät silloin koske sinua.

Jos kuitenkin teet kaupallista yhteistyötä tai saat jonkinlaista korvausta omien kokemustesi jakamisesta, sinun velvollisuutesi on noudattaa lainsäädäntöä. Omien kokemustesikin kautta voit tuoda esiin vain niitä terveysvaikutuksia, joita ko. tuotteesta on laillista esittää.

Etkö tiedä mitä ne ovat? Ole heti yhteydessä yhteistyökumppaniisi. Vaadi heiltä lista markkinointiväittämistä, joita voit käyttää.

Pitäydy sinulle annetussa listauksessa. Älä keksi omiasi. Vaikka olisi kuinka houkuttelevaa lisätä tuotteen myyntiä raflaavilla mainoslauseilla tai omakohtaisilla kokemuksillasi, malta mielesi. Ylilyöntisi voi aiheuttaa ongelmia yhteistyökumppanillesi.

Älä suurentele tai liioittele tuotteen terveysvaikutuksia

Yksi hyväksytty terveysväite on ”C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa”. Sen voi esittää niistä elintarvikkeista, joissa on riittävästi C-vitamiinia.

Jos haluat muotoilla terveysväitteet vähän myyvämpään muotoon, voisit kertoa, että ”tuotteen XX sisältämä C-vitamiini vahvistaa vastustuskykyä”.

Et voi kuitenkaan väittää, että ”C-vitamiini suojaa flunssalta”. Se lupaa voimakkaampaa terveysvaikutusta kuin hyväksytty terveysväite. Ja sitä paitsi se on lääkkeellinen väite. Elintarvikkeiden lääkkeellinen markkinointi on ehdottoman kiellettyä!

Oliko levittämäsi tieto #pikkasenlaiton?

Missä kaikkialla olet jakanut tekstejä, kuvia, videoita tai käynyt keskustelua suosittelemistasi tai arvioimistasi elintarvikkeista? Onko materiaaliin eksynyt lääkkeellisiä väitteitä? Onko elintarvikkeesta voinut muuten syntyä vaikutelma lääkkeellisesti vaikuttavasta tuotteesta? Poista tällainen materiaali heti käytöstä.

Jos olet esittänyt elintarvikkeesta luvattomia ravitsemus- tai terveysväitteitä, poista tai korjaa ne. Jos olet epävarma sanamuodoista, kysy apua yhteistyökumppaniltasi. Heidän tulee tietää oman tuotteensa markkinoinnissa sallitut väitteet.

Jos sinä kaupallisen yhteistyön merkeissä levität harhaanjohtavaa tai muuten lainsäädännön vastaista tietoa, aiheutat yhteistyökumppanillesi ongelmia. Elintarvikevalvonnassa yrityksen todennäköisesti katsotaan olevan vastuussa laittomista toimistasi ja se voi laskea yrityksen Oiva-arvosanaa. Yritys tuskin on kovin mielissään tilanteesta ja yhteistyöstänne.

Verkostomarkkinoija - #pikkasenlaiton markkinointi aiheuttaa ongelmia myös sinulle itsellesi

Oletko verkostomarkkinoija, joka esittelee ja myy elintarvikkeita? Tiesitkö, että sinun katsotaan olevan elintarvikealan toimija? Vastuusi on siis suurempi kuin pelkän kaupallisen yhteistyön tekijällä.

Elintarvikkeiden lainsäädännön vastainen markkinointi aiheuttaa ongelmia edustamallesi yritykselle, mutta myös sinulle itsellesi. Koska sinun katsotaan olevan elintarvikealan toimija, valvontatoimet voivat ulottua myös sinuun.

Jos jäät kiinni harhaanjohtavasta markkinoinnista, kotikuntasi elintarvikevalvontaviranomainen (yleisimmin terveystarkastaja) voi olla sinuun yhteydessä ja kehottaa sinua korjaamaan markkinoinnin. Jos toimit hyvässä yhteistyössä ja poistat lainsäädännön vastaisuudet, yleensä asia jää tähän.

Jos et kuitenkaan suostu korjaamaan toimintaasi, valvontaviranomaiset voivat ottaa käyttöön hallinnolliset pakkokeinot. Pahimmassa tapauksessa sinulle voidaan asettaa markkinointikielto ja sen tehosteeksi huomattavan suuri uhkasakko.

Tarkasta tilanne nopeasti, jos vähääkään epäilet, että jakamaasi materiaaliin, somepostaukseen, kuvaan, videoon tai keskusteluun on saattanut lipsahtaa lainsäädännön vastaisuuksia. Poista heti kaikki viittaukset tai epäsuorat vihjeukset elintarvikkeen lääkkeellisistä ominaisuuksista.

Ole sen jälkeen yhteydessä edustamaasi yritykseen. Vaadi heiltä lista ravitsemus- ja terveysväitteistä sekä muista markkinointiväitteistä, joita tuotteesta on laillista esittää. Korjaa jo jakamasi aineisto, somepostaukset, kuvat, videot keskustelut, jne. vastaamaan näitä laillisia väitteitä.

Pidä jatkossakin huolta, ettet myynnin edistämiseksi käytä laittomia keinoja.

Elintarvikeyritys – Teettekö kaupallista yhteistyötä tai myydäänkö tuotteitanne verkostomarkkinoinnissa?

Vaikka olisittekin osittain ulkoistaneet myynnin ja markkinoinnin, se ei vähennä yrityksenne vastuuta. Elintarviketiedoista vastuulliseksi toimijaksi katsotaan se yritys, jonka nimellä tuotteet ovat markkinoilla. Jos kaupallisen yhteistyön kumppaninne tai verkostomarkkinoijat käyttävät lainsäädännön vastaisia markkinointikeinoja, yrityksenne voidaan katsoa laiminlyöneen oman vastuunsa.

Teidän kannattaa tehdä selkeä listaus ravitsemus- ja terveysväitteistä sekä muista markkinointiväittämistä, joita tuotteistanne voi esittää. Kertokaa kumppaneillenne, että muita terveysvaikutuksia tuotteisiin ei saa liittää. Ei edes omakohtaisten kokemusten tai asiakaskokemusten muodossa.

Jos yhteistyökumppaninne eivät suostu noudattamaan antamianne ohjeita, kannattaako yhteistyötä edes jatkaa? Tottelemattomat kumppanit likaavat yrityksenne maineen ja romahduttavat Oiva-arvosanat. 

Pahimmassa tapauksessa he aiheuttavat yrityksellenne elintarvikevalvontaviranomaisten kehotuksia, määräyksiä, kieltoja tai jopa huomattavan suuren uhkasakon sisältävän markkinointikiellon.



Ei kommentteja