Blogissa ihmetellään maailman menoa ruokakaupan hyllyjen välissä ja nettimarkkinoilla. Tavoitteena on pitää vastuullisten yritysten puolia ja pelastaa kuluttajat laittomuuksia harjoittavien hampaista. Täällä ei hiljaa hyväksytä ajatusta, että markkinoinnin kuuluisikin olla #pikkasenlaiton.
Blogi uudistuu
Kesälomien jälkeen on tapana suunnata ajatukset tulevaan, arvioida edellisen kauden tuloksia ja pohtia uusia strategioita. Samaa olen tehnyt blogini kanssa ja nyt ovat ensimmäiset uudistukset nähtävillä.Ruokavirastossa tehtävänäni on elintarvikkeiden markkinoinnin ja erityisesti ravitsemus- ja terveysväitteiden valvonnan ohjaus ja kehittäminen. Jatkossa blogin aiheet tulevat rajautumaan tiukemmin näiden aiheiden ympärille.
Tavoitteenani on pitää vastuullisten yritysten puolia ja pelastaa kuluttajat laittomuuksia harjoittavien hampaista.
Pikkasen laiton?
Sunnuntai-illallisella perheen kesken juttelimme niitä näitä. Opiskelijat kertoilivat opinnoistaan ja tulevista riennoista.Markkinoinnin ja juridiikan yhteiskurssi oli kuulemma yllättävän mielenkiintoinen. Luennoitsijat olivat mm. kertoneet, että markkinoinnissa on trendinä uhmata lainsäädännön rajoja. Yritykset tietävät vallan hyvin lainsäädännön vaatimukset, mutta tietoisesti rikkovat niitä. Viranomaisten keinot puuttua laittomuuksiin ovat melkoisen hitaat. Siksi yritys ehtii saada viestinsä kuluttajien tietoisuuteen ja mahdollisesti syntyvä kohu vain edistää yrityksen tavoitteita. Eikä yritys saa edes sanktioita asiasta, vaan pelkkä anteeksi pyyntö riittää.
Kyllähän minä olen tämän tiennyt ja moneen kertaan itsekin asiaa todistanut. Yleisenä salaisuutena kerrotaan, että bisneksessä tulos tehdään lainsäädännön harmaalla alueella. Miksi sitten olin niin pöyristynyt asiasta?
Minusta on aivan käsittämätöntä, että yhteiskunnassamme hiljaa hyväksytään lainsäädännön rikkominen. Eikä pelkästään hyväksytä, vaan jopa opetetaan korkeakouluissa. Enää ei siis kuljeta harmaalla alueella vaan harpataan reippaasti punaiselle. Poikkeava ei ole laittomia keinoja käyttävä yritys, vaan se, joka vastuullisesti noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.
Minä en suostu hyväksymään ajatusta, että markkinoinnin kuuluukin olla #pikkasenlaiton?
Ei kommentteja