Onko oikein ohjailla kuluttaja hankkimaan pilleriarsenaali, jonka tehosta flunssan hoidossa ei ole mitään takeita?


Milloin ihan OK mainos onkin pikkasen laiton? 

Pillerin oma mainosteksti voi olla kunnossa. Jos pillerimainoksen vieressä annetaan ohjeita flunssan hoitoon ja mainostetaan muita oloa helpottavia rohtoja, luoko se mielikuvaa flunssaan tepsivästä pilleristä?

pillereitä ja kuumemittari

Milloinkahan meidän postilaatikko joutuu ilmaisjakelijoiden mustalle listalle?

Minulla oli perjantaina ansaittu vapaapäivä. Mitä tekee tunnollinen työntekijä vapaalla? No, tietysti rästiin jääneitä kotitöitä.

Keittiön nurkkaan oli kertynyt melkoinen postikasa. Toisille ilmaisjakelu on silkkaa kierrätysmateriaalia, mutta minulle se on kurkistus markkinoijan maailmaan. Eli siis vähän myös työjuttu. Olenkin miettinyt, että koskakahan meidän postilaatikko joutuu ilmaisjakelijoiden mustalle listalle.

Siinäpä sitten mainoslehtisiä pläräillessäni mietin, että milloin ihan OK mainos muuttuu pikkasen laittomaksi. 

Mainos on kokonaisuus - ei vain kirjoitettu teksti

Postikasasta löytyneen mainoslehtisen sivulla esitellään keinoja hoitaa flunssaa. Näiden kaikkien tuntemien, isoäidiltä perittyjen niksien vieressä mainostetaan toistaakymmentä pilleriä, kapselia, juomaa, jauhetta ja sumutetta.

Ravintolisäpillerin esittelytekstiin on löydetty vastustuskykyyn liittyvä hyväksytty terveysväite. Pillerin oma mainosteksti on siis ihan OK.

Ravintolisäpilleriä ympäröivät kuitenkin isoäidin niksit ja rohtojen mainoslupaukset. Kuvat, niksit ja muiden tuotteiden mainostekstit luovat selvän viestin: näillä pillereillä, kapseleilla, juomilla, jauheilla ja sumutteilla hoidat flunssan. 

Ravintolisäpilleri sulautuu siis sulavasti osaksi flunssa hoitavaa pilleriarsenaalia, vaikka tarkasti ottaen pillerin mainostekstissä ei väitetty sen auttavan flunssaan.

Mainosta on tarkasteltava  kokonaisuutena. Tuotteesta esitettyjen väitteiden vieressä olevat kuvat voivat muuttaa mainoksen merkityksen - ravintolisästä tuleekin flunssalääke.

Elintarvikkeen markkinoiminen flunssan hoitoon on kiellettyä markkinointia

Jos elintarvikkeiden markkinoinnissa jokin on selvää, niin se, että elintarvikkeiden lääkkeellinen markkinointi on kiellettyä. On ollut vuosikymmeniä ja mitä todennäköisimmin tulee myös jatkossa olemaan. Se on kiellettyä kaikissa EU-maissa ja aika lailla ympäri maapallon.

Elintarvikkeiden, eli siis myös ravintolisien, markkinoiminen sairauksien ehkäisyyn, hoitoon tai parantamiseen on laitonta. Ja flunssa on sairaus.

Jokainen saa aivan vapaasti päättää, mihin rahansa käyttää. Vapaasti voi myös kokeilla helpottuisiko olo lämpimillä juomilla, erilaisilla pillereillä tai vuodelevolla.

Mutta onko oikein ohjailla kuluttaja hankkimaan pilleriarsenaali, jonka tehosta flunssan hoidossa ei ole mitään takeita?  Onko se #pikkasenlaiton?

Ei kommentteja