Mitä Facebook-mainokset kertovat sinusta?


Joko olet analysoinut sinulle Facebookissa näytettyjä mainoksia? Mitä ne kertovat sinusta? Ja mitä ne kertovat lähipiiristäsi?

Minun Facebook-kaksoisolentoni käy kuntosalilla, ottaa osaa erilaisiin kuntohaasteisiin ja on erittäin kiinnostunut terveellisestä ruoasta.

Mitä Facebook mainokset kertovat sinusta


Perinteisiin kaupankäyntitapoihin kuuluu tarjota samoja tuotteita kaikille asiakkaille. Toki myyntimiehille kehittyy ajan myötä kyky nähdä jo kaukaa potentiaaliset asiakkaat. Silti myynti on melkoista hakuammuntaa.

Sosiaalisen median valtakaudella markkinointikin on muuttunut.  Meistä sosiaalisen median käyttäjistä tallentuu uskomattoman paljon ja uskomattoman monenlaista tietoa. Sen avulla markkinointi kohdistetaan kaikkein potentiaalisimmille ostajille suuren massan sijaan.

Mitä mainokset kertovat minusta?

Algoritmi analysoi toimintaani netissä ja somessa. Sen perusteella nettisurffailuni varrelle ilmestyy juuri minulle valittuja mainoksia. Minulle näytetyt mainokset kertovat siis enemmän minusta itsestäni kuin markkinoivista yrityksistä.

Tavallisesti Facebookia selatessani en kiinnitä suurempaa huomiota siihen, mitkä ovat selkeästi maksettuja mainoksia ja mitkä ns. tavanomaisia päivityksiä. Minulla taitaa olla oletusarvona, että kaikki "uutiset" ovat potentiaalisesti mainoksia.

Tällä viikolla aivan tarkoituksella etsin mainoksia Facebookin uutisvirrastani. Alla on listaus minulle valikoiduista mainoksista.

Facebookissa minulla mainostettiin:

  • Tehopillereitä flunssan hoitoon
  • Kirjoituskurssia
  • Koiranruokaa
  • Laihdutuskuuria
  • Monivitamiinia
  • Jogurttia 
  • Pesuaineita
  • Lomamatkoja
  • Mausteita
  • Salitreeniä
  • Hakukoneoptimointia 
  • Hävikkiruokaa
  • Lasketteluviikonloppua
  • Itämaista ruokaa
  • Sukkia
  • Pähkinöitä
  • Superpirtelöitä
  • Kurssia blogilla tienaamiseen
  • Leivontatarvikkeita 
  • Puutarhalehtiä
  • Papuja
  • Ryppyvoidetta


Minkälaisen analyysin tekisit minusta näiden mainosten perusteella? Kuka minä olen?


Facebook on mainostajan unelma

Facebook on Suomen suosituimpia sosiaalisen median palveluita. Suomessa lähes 3 miljoonaa ihmistä käyttää Facebookia kuukausittain.

Yrityksen kannalta Facebookin valtti on mahdollisuus kohdentaa markkinointia juuri sopiville ihmisille. Kohdentamisessa voidaan käyttää mm. tietoa ihmisen sukupuolesta, iästä, perhe- ja parisuhdetilanteesta, koulutuksesta, työpaikasta, sijainnista, harrastuksista, kiinnostuksen kohteista jne.

Toistaiseksi muissa sosiaalisen median palveluissa näin tarkka kohdentaminen ei ole mahdollista. Tarkoittaako tämä siis sitä, että Facebook kerää muita enemmän tietoa minusta ja mieltymyksistäni?



Tiedätkö, miksi mainos näytettiin juuri sinulle?

Facebookissa tulee vastaan julkaisuja, joissa julkaisijan alla lukee "Sponsoroitu". Kyseessä on maksettu mainos. Julkaisija on maksanut mainoksesta rahaa, että juuri sinä näkisit sen.

Voit myös itse selvittää, miksi mainos on valittu sinulle. Julkaisun oikeassa ylälaidassa on kolmepistettä. Valitse esiin tulevasta valikosta kohta "Miksi näen tämän?".




Avautuvasta ikkunasta löydät tietoja kyseistä Facebook-mainoksesta. Siitä selviää, minkälaisia ihmisiä kyseisellä mainoksella on haluttu tavoittaa. Ilmeisesti sinä täytät juuri nämä kriteerit.



Uudelleenmarkkinointi

Olet varmasti huomannut, että jos käyt haaveilemassa aurinkolomasta jonkin matkanjärjestäjän sivuilla, sen jälkeen matkakuumettasi ruokitaan säännöllisesti upeita rantakuvia sisältävillä matkamainoksilla.

Monet yritykset käyttävät Facebookin uudelleenmarkkinointia. Markkinointia kohdistetaan juuri niille ihmisille, jotka ovat käyneet yrityksen sivuilla tai katsoneet yrityksen mainosvideoita. Nämä ihmiset ovat jo osoittaneet kiinnostusta yrityksen tuotteita tai palveluita kohtaan, joten heihin kannattaa panostaa.

Säännöllinen mainoksilla muistuttaminen varmistaa, ettei  potentiaalinen asiakas unohda kyseisen yrityksen tuotteita vertaillessaan verkon valtavaa valikoimaa.

Minun kohdallani algoritmilla on vielä opittavaa. Minä en kuulu uusien laihdutusvalmisteiden ja sairauksia parantavista ihmepillereiden todelliseen kuluttajaryhmään, vaikka niiden markkinoinnista olenkin kiinnostunut.

Kohdistamisessa voidaan käyttää myös lähipiirin toimintaa

Kerran keskustelin ystäväni kanssa uusien kevätkenkien hankkimisesta. Saman tien Facebook alkoi mainostaa minulle toinen toistaan upeampia kevätkenkiä. Aivan kuin joku olisi salakuunnellut meidän jutusteluamme. Epäilin jo itselläni vakavaa muistikatkosta, kun millään muistanut, että olisin katsellut kenkiä netissä.

Mutta Facebook onkin minua fiksumpi. Riittää, että minun lähipiirini on osoittanut kiinnostusta kenkiin. Sen jälkeen minäkin kuulun kenkämainosten kohderyhmään.

Facebookin mukaan salakuuntelu olisi aivan turhaa, koska käyttäjien tekemisiä analysoimalla saadaan enemmän ja käyttökelpoisempaa tietoa. Esimerkiksi Facebook pystyy ennustamaan liikkumistamme pohjautuen siihen, missä olemme aiemmin olleet ja kenet me tunnemme. Tämä on kyllä melkoinen taito, kun en aina itsekään tiedä mihin olen menossa.

Tiesitkö, että sinulla kaksoisolento?

Yritykset tuntevat parhaat asiakkaansa. Myös Facebook pystyy analysoimaan, minkälaiset ihmiset selailevat ja ostavat yritysten sivuilla esiteltyjä tuotteita. Kohdentamalla markkinointia yrityksen parhaiden asiakkaiden kaksoisolennoille tavoitetaan todennäköisimmin uusia asiakkaita.

Itselleni esitettyjä Facebook-mainoksia analysoimalla sain selville jotain omasta kaksoisolennostani. Hän käy kuntosalilla, ottaa osaa erilaisiin kuntohaasteisiin, on jatkuvalla laihdutuskuurilla, ahmii vitamiinipillereitä ja on erittäin kiinnostunut terveellisestä ruoasta.


Facebook tuntuu tietävät minusta enemmän kuin itsekään tiedän. 

Ei kommentteja