Some-markkinointi sekoittaa rooleja, kuluttajakin voi olla vastuullinen toimija

Somessa tavallinenkin kuluttaja voi alkaa markkinoijaksi. Aina ei ole helppo hahmottaa milloin kyseessä on markkinointi ja milloin vain omat mielipiteet. Uusi rooli vaatii myös toisenlaista vastuunottoa.

Some-markkinointi sekoittaa rooleja, kuluttajakin voi olla vastuullinen toimija

Markkinointi on siirtynyt nettiin

Markkinointi on aina ollut siellä missä ihmisetkin. Vaikka perinteinen media pitää pintansa edelleen, markkinointi on valloittanut myös netin.

Painetut lehdet, TV ja radio edustavat meille perinteistä mediaa, jonka markkinointitavat ovat tuttuja ja ehkä turvallisiakin. Voisiko jopa sanoa, että niissä mainosten katsominen on enemmän tietoista ja omaehtoista toimintaa.

Esimerkiksi TV-ohjelmia keskeytetään mainoskatkon ajaksi. Ennen todennäköisesti katselit mainokset tyytyväisenä sohvan pohjalla, jos et juuri silloin halunnut käydä jääkaapilla tai vessassa. Mutta aivan varmasti tiesit katsovasi mainoksia.

Nykyään TV-mainoksia katsellaan vähemmän. Ainakaan meidän perheessä niitä ei ole näkynyt aikoihin. Ohjelmat katsellaan joko suoratoistopalveluista, joissa ei ole mainoskatkoja tai digiboksille tallennettuna, jolloin mainokset voi hypätä yli.

Uusien medioiden myötä markkinointitavat ja mahdollisuudet ovat lisääntyneet ja muuttuneet. Markkinointi on sulautunut vähän kaikkialle sosiaaliseen mediaa, blogeihin ja nettisivuille, joita potentiaaliset kuluttajat päivittäin seuraavat. Eikä kuluttaja aina edes huomaa olevansa mainonnan kohteena.

Juuri minulle kohdennettua some-markkinointia

Sosiaalisen median vetovoima luo markkinoinnin ammattilaisille herkullisia mahdollisuuksia. Massojen sijasta mainokset voidaan kohdentaa juuri oikealle kohdeyleisölle. Se on tietysti kustannustehokasta.

Algoritmi valitsee juuri minun mieltymyksiini sopivat mainokset ja ripottelee niitä sopivasti nettisurffailuni varrelle. Kuin huomaamatta tulen tietoiseksi uusista laihdutusvalmisteista ja sairauksia parantavista ihmepillereistä.

Algoritmi ei taida vielä tietää, etten kuulu näiden ihmepillereiden todelliseen kuluttajaryhmään, vaikka niiden markkinoinnista olenkin kiinnostunut.

Kuluttajakokemukset ovat arvokasta kauppatavaraa

Kaiken informaatiotulvan keskellä ihmiset haluavat kuulla toisten käyttäjien mielipiteitä ja suosituksia. Tilanteeseen on varmasti vaikuttanut myös ns. kivijalkakauppojen väheneminen. Jos haluaa hankkia jotain vähänkin erikoisempaa tavaraa, se on tilattava verkkokaupasta.

Kun ei enää pääse itse testaamaan tuotteita kauppaan, on mukava kuulla tuotetta käyttäneiden kommentteja. Puolueettomilta kuulostavien tahojen tuotevertailut ja -testit herättävät enemmän luottamusta kuin yritysten omat kirjoitukset. Onhan se nyt selvää, että näin voi säästää rahojaan, kun voi välttää toimimattomat turhakkeet.

Some-markkinointi on tuonut myös yksityishenkilöille uusia mahdollisuuksia tienata ylimääräistä rahaa. Somen mielipidevaikuttajien suositukset ovat arvokasta kauppatavaraa. Asian huomannut myös verottaja,  joka on kirjoittanut omat ohjeensa bloggaajille.

Markkinoinnin hahmottaminen on aina vain hankalampaa

Yritysten omat mainokset nettisivuilla ja some-kanavilla ovat yleensä helposti hahmotettavissa markkinoinniksi.

Toisinaan markkinointi on kuitenkin niin hienovaraista ja huomaamatonta, ettei sen välttämättä edes ajattele tähtäävän rahan ansaitsemiseen. Ja kun markkinoijana on yrityksen sijaan tavallinen kuluttaja tai hyvän päivän tuttu, toiminnan kaupallisuuden hahmottaminen voi olla vieläkin hankalampaa.

Pääosin kaikki tapahtuu hyvässä hengessä ja yhteistyössä. Esimerkiksi elintarvikkeiden markkinoinnissa käytetään vain hyväksyttyjä terveysväitteitä.

  • Yritys antaa selkeät raamit somettajille, joita noudattamalla toiminta pysyy lainsäädännön edellyttämissä puitteissa. 
  • Yrityksen lukuun markkinoiva somettaja tietää oman toimintansa kaupallisuuden ja siihen liittyvät velvollisuudet ja rajoitteet. 
  • Kuluttajat pystyy erottamaan milloin kyseessä on yritysten generoima kaupallinen toiminta, jonka tavoitteena on myydä tuotteita tai palveluita.

Aina tilanne ei kuitenkaan ole näin selvä. Kun ketjun yhden lenkin toiminta pettää, heijastuu se kaikkiin osapuoliin.

Pahimmassa tapauksessa kuluttaja on terveysvaarassa tai tulee törkeästi harhaanjohdetuksi. Sen myötä ketjun aikaisemmat lenkit muuttuvat lainrikkojiksi. Voi olla, että myös valvontaviranomaisten on puututtava tilanteeseen.

Blogisarja elintarvikkeiden some-markkinoinnista

Aloitan blogikirjoitusten sarjan, jonka tarkoituksena on kurkistaa kulissien taakse. Tarkastelen some-markkinointia elintarvikealan yrityksen, somettajan ja kuluttajan näkökulmista.

Markkinoinnin ammattilaiset osaavat kuvata tarkemmin some-markkinoinnin tekniikoita ja vaikuttavuutta. Ruokaviraston kukkahattutätinä minä hahmotan tilannetta elintarvikelainsäädännön vinkkelistä.

Tavoitteenani on reilu ja avoin peli.

  • Kaikki osapuolet hahmottavat omat velvollisuutensa ja pelaavat lainsäädännön määrittämien pelisääntöjen mukaisesti. 
  • Kuluttaja ymmärtää minkälaista peliä ruudun takana käydään.

Ei kommentteja